Ponedjeljak, 16 svibnja, 2022

‘Iza posrnulog projekta UNA TV otpočetka je stajao skriveni kapital Aleksandra Vučića i Milorada Dodika’

Nemojte propustiti

Nakon naglog povlačenja njemačkog fonda Foundcenter Investment menadžera i televizijskog producenta Dejana Jocića iz projekta UNA TV, Nacionalovi izvori tvrde da je cijela priča o njemačkom kapitalu otpočetka bila paravan za ‘Dodikovu televiziju’

‘Iza projekta Una TV otpočetka je stajao skriveni kapital Aleksandra Vučića i Milorada Dodika, a priča o njemačkim investitorima bila je samo paravan. Dejan Jocić, čovjek koji nominalno stoji iza projekta Una TV, još je prije dva mjeseca počeo ‘panično prodavati’ taj projekt. Kontaktirao je potencijalne investitore, ali budući da je već tada bilo jasno da je riječ o projektu iza kojeg stoje potencijalno netransparentan kapital i vlasnici – nije uspio naći ulagače u Hrvatskoj”, tvrdi to za Nacional izvor upoznat s detaljima projekta Una TV.

Iako na početku predstavljen kao ambiciozan medijski projekt, iza kojeg najvećim dijelom stoji ozbiljan njemački kapital, a tek u manjem dijelu tvrtka povezana sa sinom Milorada Dodika, izlaskom navodnog njemačkog suvlasnika iz projekta, postalo je jasno da će ono što je trebala biti „njemačka televizija“ sada i formalno spasti na „Dodikovu televiziju“ – iza koje zapravo stoji srbijanski predsjednik Aleksandar Vučić, piše Nacional

U međuvremenu, Zoran Kusovac, ugledni novinar koji je bio glavni operativac i u ime investitora pozivao i pregovarao s nekima od najeminentnijih imena hrvatske novinarske scene kako bi iz svojih televizijskih kuća prešli raditi za Una TV, tvrdeći da iza tog projekta stoji ozbiljan njemački kapital, povukao se iz projekta, poslavši svim kolegama e-mail koji otprilike glasi ovako:

“That’s all folks. Razišli smo se jer se mimoilazimo u razmišljanjima i viziji. Skupio sam sjajnu ekipu i bila mi je čast raditi s takvim profesionalcima kakvi ste vi, ali nisam više dio toga.”

Nacional je još u listopadu prošle godine pisao kako je TV Una zamišljena kao jedan od kamenčića u mozaiku ‘medijskoga srpskog svijeta’, odnosno kao jedan od velikih medijskih projekata u čijoj pozadini, prikriveno ili ne, stoji vlast u Beogradu.

Novinarima koji su potpisali ugovore s Una TV-om rečeno je da iza toga stoji njemački kapital, to jest njemački investicijski fond Foundcenter Investment menadžera i televizijskog producenta Dejana Jocića. Foundcenter, prema onome što se može vidjeti na njegovoj internetskoj stranici, investicijski je fond i nudi novac. “Mi smo komercijalni suutemeljitelji. Stručnjaci smo u provedbi i dugoročnom, održivom rastu”, poručuju, ne precizirajući izvore novca. Foundcenter vodi osmeročlani komitet: osim osnivača fonda Dejana Jocića, na stranici fonda navedeni su i Christian Alexander Vry, Horst Geicke, Michael Walser, Horst Julius Pudwill, Daniel Schenk, Marcus Otto Guba i Stephan Rind. Za Christiana Alexandera Vryja navodi se, uz ostalo, da je “utemeljitelj i član uprave više kompanija u digitalnom i tehnološkom sektoru”, dok je Horst Geicke opisan kao “njemački poduzetnik, jedan od najuglednijih investitora i pokrovitelja na Dalekom istoku”.

Prema podacima Foundcentera, Michael Walser je “stručnjak u razvoju digitalnog biznisa i start-up konzaltinga”, dok je Horst Julius Pudwill “iskusni njemački poduzetnik i stručnjak u strateškom planiranju”. Daniel Schenk je “korporativni bankar s petnaest godina iskustva i pedeset uspješnih transakcija u Njemačkoj i SAD-u”, dok je Marcus Otto Guba “svjetski poznati transplantacijski kirurg”, a Stephan Rind “suutemeljitelj i partner privatnog investicijskog ureda Eureas Group, specijaliziranog za infrastrukturu i nekretnine u Njemačkoj, Švicarskoj i Austriji”. Mnoge su informacije, dakle, dostupne, osim najvažnijih: tko je, i zašto, imao interes uložiti golemi novac u osnivanje regionalne televizije na politički i strateški toliko važnom, istodobno i nestabilnom području kakvo je bivša Jugoslavija? To nismo doznali, kao ni itko od novinara koji su prešli na TV Unu.

Milorad Dodik ispočetka je pokušao demantirati da njegov sin Igor ima ikakve veze s projektom UNA TV, potom se ispostavilo da tvrtka povezana s njim preuzima kompletno vlasništvo.

Nitko od njih nije dobio uvid u pravu strukturu vlasništva tog fonda niti je to bio segment kojim bi se sami novinari bavili. Većina ih je prihvatila poziv zahvaljujući profesionalnoj reputaciji Zorana Kusovca, koji ih je zvao da se pridruže projektu, tvrdeći da je riječ o ozbiljnom projektu u kojem je sin Igora Dodika tek manjinski partner, i pritom im nudio plaće značajno veće od primanja koja su do tada ostvarivali. Osim njega, šef produkcije i čovjek koji je uspješno agitirao kod novinara bio je i Krešo Marić. No nakon što je objavljeno da se navedeni “njemački investicijski fond” povlači iz projekta te da kompletno vlasništvo nad projektom preuzima tvrtka Infinity Media, povezana s Igorom Dodikom, sinom Milorada Dodika, Kusovac je odjednom napustio projekt ostavivši kolege u neizvjesnosti.Jedan od izvora iz novinarskih krugova upoznat s onim što se sada događa na Una TV-u, tvrdi: “Novinari su izrazito nezadovoljni i zabrinuti iako za sada još uvijek dobivaju plaće. No izgleda da ni sami nisu svjesni u što su se uvalili. Svi su vjerovali Kusovcu da će biti onako kako je on to predstavio na početku, većina ih je pristala doći ne samo zbog novca, već i zato što im je to bio novi profesionalni izazov, a uostalom, nije prvi put da novinari odlaze na neki novi projekt, i to projekt iza kojeg stoji strano vlasništvo. No nezadovoljstvo je počelo praktički odmah, kad su počeli slati novinare u Beograd svakih tjedan dana. Većina ih je odbila odlaziti u Beograd, ali neki su išli. Tamo su se upoznali sa spomenutim Dejanom Jocićem i ekipom koja je navodno bila u vlasničkoj strukturi. Međutim, još je gore iznenađenje bilo kad su novinari iz Hrvatske shvatili da ekipa u Beogradu ništa ne zna, da ne znaju ni produkcijski, ni tehnički, ni novinarski postaviti temelje rada jedne takve televizije. Međutim, na kraju se ispostavilo da i Beograd i Sarajevo sada nešto emitiraju, a Zagreb ne.”

Nitko od novinara nije dobio uvid u pravu strukturu vlasništva Jocićeva fonda, a većina ih je prihvatila poziv zahvaljujući profesionalnoj reputaciji Zorana Kusovca koji je sada napustio projekt

Da je otpočetka bila riječ o netransparentnom vlasništvu, sugerira i to što je Dejan Jocić cijelo vrijeme izbjegavao kontakte s novinarima. Bio mu je ponuđen i intervju za Nacional, ali je ignorirao poziv, posebno kad je postalo jasno da bi u intervjuu trebao odgovoriti na pitanje o vlasnicima fonda koji je navodno držao 80 posto projekta Una TV-a.

Jedan od izvora upoznatih s detaljima projekta Una TV tvrdi: “Jocić je čovjek koji je imao uspjeha s Prvom srpskom televizijom, a onda je otišao u Njemačku i odjednom se pojavio kao pokretač Una TV-a u Hrvatskoj, Srbiji i Bosni i Hercegovini. On je izmislio da postoji neki biznismen iz neke afričke ili azijske zemlje, koji, kao, investira u njegov projekt. Ali taj ‘biznismen iz Afrike ili Azije’ – nije nitko drugi nego Aleksandar Vučić. To je jedan plus jedan. Sam Jocić je očajan, krahirao je, ne radi ništa niti može raditi jer je u pozadini svega Dodikov i Vučićev kapital. On se pokušavao izvlačiti pa je smislio tog tipa iz Afrike ili Azije, ali u stvarnosti je iza toga otpočetka bio Vučić preko Dodika, odnosno Dodikova sina.”

Isti izvor tvrdi da je projekt Una TV-a napravio ogromne gubitke: “Jocić se sad pokušava vaditi, napravio je ogromne gubitke, može jedino bankrotirati – to jest, neće bankrotirati jer to, realno, ni nije njegov novac pa nema ni bankrota, ali će proizvesti gubitak Vučićeva odnosno Dodikova novca.” Da postoji stvarni njemački investitor, tvrdi taj izvor, ne bi bilo razloga da se ne otkrije njegovo ime jer je transparentnost vlasništva nad medijima jedno od osnovnih načela poslovanja. “Osim transparentnosti, postoji i etička i zakonska obveza da kao poduzetnik i vlasnik medija pokažeš tko stoji iza tog vlasništva. A to je, uostalom, i pitanje uvjerljivosti. Dakle, nema nikakvog njemačkog investitora, nema ni investitora iz Afrike ni Azije, vjerojatno je sve Jocićeva izmišljotina odnosno paravan. Jedini investitor otpočetka bio je Dodik odnosno Vučić, a priča o njemačkom i afričkom investitoru, koji nikad nisu ni postojali, trebala je poslužiti da se baci prašina i zamagli trag.”

‘That’s all folks. Razišli smo se jer se mimoilazimo u razmišljanjima i viziji. Skupio sam sjajnu ekipu i bila mi je čast raditi s takvim profesionalcima kakvi ste vi, ali nisam više dio toga’, napisao je Kusovac.

Prije no što je projekt Una TV predstavljen u Hrvatskoj, Nacional je od Dejana Jocića tražio intervju, ali je Jocić neprestano izbjegavao odgovoriti na pozive te ih je prosljeđivao svojoj suradnici za odnose s medijima. Kad su toj glasnogovornici postavljena pitanja o vlasništvu nad projektom i imenima vlasnika, prestala je odgovarati na pozive.

Una TV privukao je desetak novinarskih imena, među njima su se spominjali Ivana Paradžiković, Frano Ridjan, Maja Bajamić, Saša Kosanović, Matea Dominiković, ali i pjevačica Severina koja je trebala imati vlastiti talk show. Novinarima su ponuđeni visoki honorari, navodno i dvostruko pa čak i trostruko veći od honorara koje su imali na drugim televizijama i medijima u kojima su do tada radili.

Neki su, poput Mojmire Pastorčić s RTL-a kojoj je ponuđeno da vodi Dnevnik Una TV-a, odbili poziv. Ona je za RTL.hr na tu temu izjavila:

„Da, zvali su me da budem voditeljica Dnevnika na TV Una, ali kolegama sam se zahvalila na komplimentu i odbila njihovu ponudu. Ne napuštam emisiju koju uređujem i vodim i koju smo pretvorili u jednu od najgledanijih i najprepoznatljivijih emisija u Hrvatskoj … Hvala na interesu.“

Ivana Paradžiković, bivša urednica emisije ‘Provjereno’ na Novoj TV, bila je jedna od prvih velikih akvizicija UNA TV-a.

Tvrdi se da novinari koji su potpisali ugovor za Una TV još uvijek uredno primaju plaće, ali program se još nije počeo emitirati iako se prvo spominjalo da bi se trebao početi emitirati u siječnju. A kako doznajemo iz krugova bliskih uredništvu Une TV u Zagrebu, ni danas, polovinom ožujka, još se ne zna kada će početi, kao što nije jasno tko bi trebao zamijeniti Zorana Kusovca. U impressumu TV Une na internetu piše kako je glavni urednik Josip Šarić, ali s njim nismo uspjeli stupiti u kontakt. Novinarima u Zagrebu, kako doznajemo, rečeno je da je u tijeku “restrukturiranje firme”, te da bi sve trebalo ostati kao i do sada, “osim što će se informativni program razdvojiti na tri centra” – Zagreb, Sarajevo i Beograd – od kojih će svaki imati svog direktora, koji bi trebao biti neovisan u radu. “Novinarima se jamči slobodan rad bez ikakvih utjecaja i pritisaka, a baš svi u redakciji očekuju upravo to, i ništa manje”, kazao je Nacionalov izvor.

Ranije se tvrdilo i da je Severina za taj projekt primila novac unaprijed, ali da ga je pod pritiskom odvjetnika morala vratiti jer je “puno para bilo u igri”. Tvrdilo se i da su još neke od “zvijezda” te televizije dobile određene avansne iznose. Dejana Jocića predstavljali su kao uspješnog poduzetnika koji je nakon uspjeha s Prvom srpskom televizijom otišao u Njemačku pa se odlučio vratiti s novim medijskim konceptom.

Pjevačica Severina Kojić trebala je imati vlastiti talk show na UNA TV-u, ali je otkazala angažman i vratila novac koji joj je bio plaćen u avansu.

“Tvrdilo se da je on napravio veliku karijeru u Njemačkoj, ali nigdje nije prezentirano što je on to tamo radio ni po čemu je bio uspješan. I odjednom se tu pojavio s ogromnim parama – naravno, Dodikovim i Vučićevim – i krenuo raditi televiziju koja se trebala prikazivati u cijeloj bivšoj Jugoslaviji”, tvrdi jedan od Nacionalovih sugovornika.

Međutim, Nacionalovi izvori tvrde i da je već prvi ozbiljan signal da nešto s tim projektom ne valja trebala biti činjenica da nijedan teleoperater s Una TV-om nije želio sklopiti ugovor. “Odbili su ga znajući koja je politička pozadina. On je, navodno, tvrdio da teleoperateri nisu presudni za uspjeh projekta, ali svatko ozbiljan tko zna kako mediji funkcioniraju, zna i da je to nemoguće. Svatko zna da bez teleoperatera ni jedan takav program nema šanse za uspjeh, a i koncept da će isti program gledati cijelo ex yu tržište potpuno je zastario, takvi projekti nisu novost i realno, nije on tu mogao ponuditi ništa novo što drugi već nemaju. Možeš dovesti deset televizijskih zvijezda, ali očekivati da će ljudi downloadati aplikacije da bi mogli gledati tvoj program, nije baš obećavajuće. Moje je mišljenje da je to neozbiljan tip sa zastarjelim idejama, a najveći signal za uzbunu bio je kad se vidjelo da se skriva netransparentni kapital koji stoji iza toga. Nedopustivo je ponašati se tako u javnom prostoru”, smatra Nacionalov izvor.

Bivša novinarka RTL-a Amela Čilić, kako tvrde izvori iz novinarskih krugova, prije dva tjedna prešla je na UNA TV.

Te informacije, ali i ono što je Nacional pisao još u listopadu prošle godine, potvrdile su sada i službene vlasničke transakcije: pompozno najavljena regionalna multimedijska televizija nije još ni započela u punom opsegu proizvoditi informativni program, a već ju je u stopostotno vlasništvo preuzela tvrtka povezana sa sinom Milorada Dodika.

Banjalučki portal Capital.ba, naime, objavio je 4. ožujka da se glavni investitor u TV Unu, njemački investicijski fond Foundcenter Investment menadžera i televizijskog producenta Dejana Jocića, “potpuno povukao iz projekta čiji je cilj bio stvaranje regionalne TV stanice Una”. Vijest je potvrdio donedavni manjinski, a sadašnji jedini vlasnik Una TV-a, tvrtka Infinity Media, povezana s Igorom Dodikom, sinom srpskog člana Predsjedništva BiH Milorada Dodika. “Infinity Media postigla je dogovor s vlasnikom medijskog projekta Foundcenter Investment GmbH iz Berlina Dejanom Jocićem o preuzimanju 100 posto vlasničkog udjela u UNA televiziji u Hrvatskoj, Srbiji i Bosni i Hercegovini“, priopćio je 4. ožujka Infinity Media.

‘Nezadovoljstvo je počelo praktički odmah, kad su počeli slati novinare u Beograd svakih tjedan dana. Većina ih je odbila odlaziti u Beograd, ali neki su išli. Tamo su se upoznali s Jocićem’

Nacional je u listopadu prošle godine pisao kako je TV Una zamišljena kao jedan od kamenčića u mozaiku “medijskoga srpskog svijeta”, odnosno kao jedan od velikih medijskih projekata u čijoj pozadini, prikriveno ili ne, stoji vlast u Beogradu. Samo u prošloj godini, primjerice, srpska državna tvrtka Telekom Srbija, koja je pod izravnim osobnim nadzorom Aleksandra Vučića, preko svojih je tvrtki kćeri pokrenula ili najavila dva ozbiljna televizijska projekta: u svibnju 2021. počelo je emitiranje televizije Euronews Srbija preko digitalnih platformi Telekoma Srbija, a u listopadu je službeno objavljeno da će globalni poslovni servis Bloomberg, u suradnji s tvrtkom Mtel Swiss, u vlasništvu Telekoma Srbija, 2022. pokrenuti prvu regionalnu multiplatformsku mrežu poslovnih vijesti. U tom je medijskom krajoliku stvorena i TV Una, uz još jedan važan proboj tvrtki pod utjecajem srpskog predsjednika: kupnju prava za prenošenje i emitiranje engleske nogometne Premier lige, za koja su tvrtke u vlasništvu Telekoma Srbija platile vrtoglavih šesto milijuna eura.

TV Unu, međutim, sada je naprasno napustio većinski ulagač, Jocićev fond Foundcenter, koji je u tvrtki imao 80 posto vlasništva. Vijest je, dakako, iznenadila sve zaposlene, premda je u uredništvu posljednjih tjedana bilo glasina o nesuglasicama predstavnika fonda Foundcenter s predstavnicima manjinskog vlasnika, tvrtke Infinity, koja je držala dvadeset posto TV Une. Novinari TV Une ipak još uvijek rade, plaće su redovite, a uređivačkih pritisaka nema. Ipak, odlazak ključnog vlasnika nije ugodno odjeknuo među zaposlenicima, a dvojbe unosi i činjenica da TV Una još nije počeo proizvoditi informativni program u opsegu u kojem je to najavljeno. Još u rujnu prošle godine, naime, bilo je najavljeno da će informativni program TV Une krenuti najesen, a potom “početkom 2022.”. Neki su njegovi dijelovi uistinu pokrenuti, pa se na web stranici www.una.world mogu gledati neke od emisija koje rade ugledna novinarska imena iz regije. Cjeloviti informativni program, međutim, još nije pokrenut, a novinari TV Une ni danas ne znaju kada će, i hoće li uopće, projekt zaživjeti u punom opsegu u kojem je zamišljen i najavljen.

Infinity Media, partner u pokretanju TV Une, u poslovnoj je orbiti obitelji Milorada Dodika i sestrinska tvrtka poduzeća Prointer ITSS, za koje je Dodik javno potvrdio da je povezano s njegovim sinom Igorom.

Prema službenim, javno dostupnim podacima, tvrtka Infinity Media, partner u pokretanju TV Une i njezin sadašnji jedini vlasnik, u poslovnoj je orbiti obitelji Milorada Dodika. Ona je sestrinska tvrtka poduzeća Prointer ITSS, za koje je Milorad Dodik javno potvrdio da je povezano s njegovim sinom Igorom. Tvrtka Prointer ITSS, također, bila je vlasnica banjalučke Alternativne televizije, a ove godine vlasništvo je prebacila na – istu tu Infinity Mediju. Istodobno, uvodeći nedavno dodatne sankcije Miloradu Dodiku, SAD je na listu sankcija dodao i Alternativnu televiziju, smatrajući je medijem u Dodikovu vlasništvu.

Portal Capital.ba otkrio je također kako je direktoricom beogradskog ureda TV Une postala supruga nekadašnjeg košarkaša Žarka Čabarkape, koji je bio sportski direktor ABA Lige u vrijeme kada je njome predsjedao – Dodikov sin Igor. Taj kontekst znakovito popunjava i podatak da je Ministarstvo financija Republike Srpske ovih dana potvrdilo kako će održavanje informatičkog sustava za nadzor igara na sreću u RS, koje se plaća milijunima iz entitetskog proračuna, obavljati – tvrtka Prointer ITSS. Sve je, dakle, sada jasno: baš u vrijeme kada u BiH počinje razdoblje iznimne političke i socijalne neizvjesnosti, Aleksandar Vučić i Milorad Dodik imaju svoju privatnu regionalnu televiziju – piše Nacional.hr.

Više s weba

Interesantno za vas

Izdvajamo

Za vikend u Neum stigle stotine turista, otvorena sezona kupanja, a evo i kakve su cijene u restoranima i koliko koštaju apartmani

Tokom vikenda u bh. biser na Jadranu stigle su stotine Bosanaca i Hercegovaca. Najviše je Sarajlija, a autobusima na...

Možda vas zanima i ovo