Petak, 27 siječnja, 2023

Razotkrivena drama u velikoj agenciji: ‘Naš novinar je riskirao da izazove treći svjetski rat‘

Nemojte propustiti

Agencija AP otpustila je novinara kako bi obranila kredibilitet nakon neprovjerene informacije o “ruskim raketama” na tlu Poljske

Osam minuta trajala je rasprava u redakciji Associated Pressa o tome treba li objaviti jednu od najosjetljivijih informacija o dosadašnjem ratu u Ukrajini, koja bi mogla izazvati opasnu eskalaciju sukoba i gurnuti svijet prema srazu NATO-a i Ruske Federacije.

Ugledna medijska agencija, jedan od glavnih izvora informacija o Ukrajini, koja je prethodno objavila istraživačke radove o masakru u Buči, Mariupolju pod opsadom i ruskoj krađi ukrajinskih žitarica, otpustila je novinara kako bi obranila kredibilitet nakon neprovjerene informacije o “ruskim raketama” na tlu Poljske, koja je ubrzo nakon puštanja u javnost demantirana

AP nije odmah potvrdio vijest o otpuštanju 35-godišnjeg Jamesa LaPorte, navodeći tek da su novinarski standardi agencije prekršeni te da je “potrebno zaštititi čestitost novinarskog rada”.

– Takve odluke ne donosimo olako i ne temelje se na izoliranim incidentima – naveo je AP u prvom priopćenju. Nešto kasnije agencija je priznala da je dala otkaz LaPorti, koji se bavio sigurnosnim temama i radio za njih od 2020. godine. Iz članka koji je tim povodom objavljen proizlazilo je da je LaPorta odgovoran za pogrešku “posebno opasnu zbog prijetnje vezane uz obvezu NATO-a da odgovori na napad na zemlju članicu”.

Posrijedi je bilo kršenje pravila vezano uz anonimne izvore. Naime, u tom slučaju u AP-ju je prije objave potrebno zatražiti dozvolu nadređenih. LaPorta je 15. studenoga u zajedničku grupu za dopisivanje s redakcijom poslao sadržaj poruke koju je dobio od “visokog američkog vojnog dužnosnika”, dodajući da taj izvor ima odobrenje visokopozicioniranog urednika AP-ja.

Međutim, navedeni viši urednik izjavio je poslije da za tu konkretnu vijest o Poljskoj nije ništa potvrdio novinaru. “Treba li nam potvrda još jednog izvora?” upitala je zamjenica urednika AP-ja za Europu, slijedeći smjernice. “Nije moje područje”, odgovorio je LaPorta, koji će poslije odbiti “složiti materijal” pišući da je kod liječnika i da je “prenio sve što ima”.

Prema smjernicama AP-ja, u slučaju citiranja anonimnog izvora potrebno je provjeriti informaciju kod još jednog izvora, osim ako nije riječ o izvoru koji se smatra autoritetom i sigurno je da mu pozicija omogućava uvid i dostupnost relevantnih informacija. Ili u slučaju kada je iz mnogo detalja jasno kako nema sumnje da je priča točna.

Portal Semafor objavio je 23. studenoga snimke sadržaja razgovora novinara i urednika AP-ja iz kojeg je vidljivo da novinar LaPorta nije jedini odgovoran za ishitrenu objavu vijesti koju su idući dan demantirali, navodeći da je ipak riječ o raketi ukrajinske vojske ruske proizvodnje koja je tragičnim slučajem završila u Poljskoj. Iz prepiske se čini da je tome jednako kumovala pogrešna procjena urednika, a vjerojatno i nedovoljno jasne riječi novinara o “potvrdi s više uredničke instance”.

Kao najveći problem mnogi navode činjenicu da se nakon AP-jeve vijesti počelo raspravljati o pokretanju Članka 5. ugovora o kolektivnoj obrani NATO-a, što bi sukob u Ukrajini gurnulo na rub šireg konflikta s potencijalno nesagledivim posljedicama. Svijet je na trenutak raspravljao o mogućnosti Trećeg svjetskog rata. Rusija je otpočetka tvrdila da nije riječ o njezinim projektilima, no tu objavu nitko nije posve ozbiljno shvaćao zbog dosadašnjih ruskih negiranja slučajeva u kojima je više svjedočanstava govorilo o ruskoj umiješanosti.

“Novinske organizacije mogu biti u krivu i ponekad to jesu, ali rijetko se događa da se objava koja izaziva paniku u međunarodnim krugovima pokaže netočnom”, napisao je u komentaru Washington Post, ističući kako su vijest o “ruskim raketama” spremno i hitro objavili brojni drugi mediji, ne čekajući potvrdu.

Autor teksta na portalu Semafor, Max Tani, komentirao je kako je, prema svemu sudeći, riječ o “pogrešci u sustavu”, a ne jednog novinara. “Na to ukazuje činjenica da je agenciji trebalo manje od deset minuta, jedan anonimni izvor i desetak razmijenjenih poruka u zajedničkoj grupi na Slacku za objavu vijesti koja je u teoriji mogla izazvati oružani sukob između NATO-a i Rusije”, komentirao je kolumnist Max Tani.

Interesantno za vas

Izdvajamo

Možda vas zanima i ovo